Na padesát hasičů hasilo požár elektromobilu tři dny. Prolili 11 tisíc litrů vody. A přesto stále neví, co s vozidlem dál. Hrozí znovurozhoření.
Požáry elektromobilů přináší spoustu problémů, které u spalovacích motorů nejsou. Ukázala to říjnová nehoda, při které v Rakousku havaroval řidič Tesly a okamžitě na to auto vzplálo. Řidič přežil, zachránili mu život dva projíždějící svědci. Ale jeho auto uhasit nešlo. Snažilo se o to na padesát hasičů, spotřebovalo se na 11 tisíc litrů vody a auto musel nakonec bagr ponořit na tři dny do speciálního hasícího kontejneru, který vůz chladí. K opětovnému požáru totíž může dojít i po tuto dobu.
Podle slov velitele hasičského sboru v Kitzbühelu Bernharda Geislera jsou požáry elektromobilů mnohem složitější, než u aut se spalovacími motory. Elektromobily obsahují lithium-iontovou baterii, která se skládá z velkého množství článků. Jakmile je jeden poškozen, dojde k sérii elektrických zkratů, které požár neustále rozšiřují. Elektromobily mají také baterii ve spodní části vozu, což silně komplikuje práci hasičů.
Dalším problémem je voda z kontejneru, která musela být po akci ekologicky zlikvidována, stejně pak i půdu z místa nehody. Hrozí totiž jejich kontaminace kyselinami z baterie, které by se skrz ně mohly dostat do podzemních vod. A v neposlední řadě je problém i s likvidací už zničeného auta.
I na českých silnicích jezdí čím dál víc elektromobilů. Jako jsou na tom naši hasiči zjišťovala i redakce Tíseň.TV.
Čeští hasiči už trénují, jak u takových nehod zasahovat. Problém je, že každý výrobce může mít systém řešený trochu jinak. Profesionální hasič Zbyšek Zuber, který je v Plzeňském kraji lektorem vyprošťování, vysvětluje, že prvotním úkolem hasiče u nehody je zachránit lidský život a přitom sám podstoupit jen přijatelné riziko. „U elektromobilů musíte mít na paměti, že je tam okruh vysokého napětí. Systém elektrických vozidel by měl být konstruovaný tak, aby se při nehodě tento okruh sám odpojil. Ale stoprocentní jistotu máte v okamžiku, kdy otočíte klíčkem ve spínací skříňce do polohy nula a zapnete nebo zatáhnete parkovací brzdu, když vyjmete speciálně označenou pojistku vysokonapěťového obvodu a rozpojíte speciální konektor v místě takzvaného záchranářského odpojení nebo servisní pojistku. Hasiči musejí ještě odpojit i klasickou baterii pro spotřebiče vozidla na 12 voltů, nesmí na to zapomenout,“ vysvětluje Zbyšek Zuber.
Pomoci hasičům by mohli výrobci tím, že na předem určená místa automobilů umístí QR kód. „Když pak hasiči přijede na místo, chytrým telefonem si kód načte a na displeji se mu objeví technický list daného typu vozu. Hned zjistí, kde přesně jsou uložené například baterie, plynové vzpěry a další věci, se kterými musí hasiči při zásahu počítat. Na hořícím autě ale QR kód hledat nebude,“dodává Zuber.
Při požáru elektroauta je největší problém uhasit baterii. „Při jednom z pokusů s elektromobilem se hořící baterie dlouho ochlazovala vodou. Pak se pomocí speciálního zařízení prořízl obal a pokračovalo se v ochlazování. Trvalo to 3,5 hodiny. Testovalo se i ponoření elektrovozu s hořící baterií do kontejneru s vodou. Ani tím nemusíme mít vyhráno. Voda se ohřívá, odpařuje a ubývá. Po třech dnech tam došlo k chemické reakci a baterie zase zahořela. Další z možností je kontejner, který jde hermeticky uzavřít. Jako hasivo se v něm používá voda a inertní plyn,“ popsal složitost hašení elektrovozidel a hledání nových postupů Zuber.